دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
06 بهمن 1400 - 09:34

فقط ۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند اوضاع کشورشان خیلی خوب است

طبق این نظرسنجی فقط ۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند اوضاع خیلی خوب است. با گذشت نزدیک به یک سال از زمان ریاست جمهوری جو بایدن، او همچنان با چالش‌های بی‌شماری از جمله افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹، تورم و بسیاری از موارد دیگر مواجه است و باعث می‌شود برخی از رای‌دهندگان به وی احساس خوش‌بینی کمتری داشته باشند.
کد خبر : 10894

پایگاه رهنما:

نتایج نظرسنجی نشان داد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان با چالش‌های بی‌شماری از جمله افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹، تورم و بسیاری از موارد دیگر مواجه است. طبق این نظرسنجی فقط ۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند اوضاع خیلی خوب است. با گذشت نزدیک به یک سال از زمان ریاست جمهوری جو بایدن، او همچنان با چالش‌های بی‌شماری از جمله افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹، تورم و بسیاری از موارد دیگر مواجه است و باعث می‌شود برخی از رای‌دهندگان به وی احساس خوش‌بینی کمتری داشته باشند.

نظرسنجی مشترک شبکه «سی‌بی‌اس» و موسسه «یو گو» نشان داد که در مجموع، تنها چهار درصد از آمریکایی‌ها معتقدند اوضاع «بسیار خوب» پیش می‌رود. در همین حال، شمار بیشتری از پاسخ دهندگان، حدود ۲۲ درصد، گفتند که همه چیز «تا حدودی خوب» پیش می‌رود. بر اساس این گزارش، ۳۹ درصدکسانی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رأی دادند، به شدت او را تأیید و ۴۱ درصد تا حدودی او را تأیید می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، آمریکایی‌ها تقریباً در مورد اینکه بایدن در مدیریت بیماری کرونا به خوبی کار می‌کند یا خیر، اختلاف نظر دارند. ۵۱ درصد مدیریت را تأیید نمی‌کنند، در حالیکه ۴۹ درصد شیوه مدیریت او را تأیید می‌کنند. سایر نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که بایدن در تلاش برای جلب رضایت اکثر رأی‌دهندگان است. نظرسنجی موسسه «کوئینیپیاک» که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که محبوبیت بایدن تنها ۳۳ درصد است که کمتر از میزان محبوبیت ترامپ در همان مقطع ریاست جمهوری او بود. بر اساس یک نظرسنجی جدید دیگر که روز شنبه منتشر شد اکثر آمریکایی‌ها معتقدند دموکراسی در آمریکا در خطر از بین رفتن است.

به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، فقط ۲۶ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی موسسه «شوئن کوپرمن» گفتند که دموکراسی در آمریکا برای نسل‌های آینده تضمین می‌شود، در حالیکه ۵۱ درصد بر این باورند که دموکراسی در آمریکا در خطر انقراض قرار دارد.

یک قطره نفت هم نمی‌فروختیم، اما خیلی زیاد می‌فروختیم!

پس از آنکه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و تمام درآمد آن هم به کشور بر می‌گردد، آقای همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت سابق گفت: می‌توان حدس زد که منظور سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته بوده است. این موضوع از این منظر که می‌تواند تأثیر تحریم‌ها را بر بودجه و اقتصاد کشور کمتر کند، خبر امیدبخشی است.، اما نکته مهم این است که در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌کردیم، با همان صادرات سال قبل می‌توانستیم نزدیک ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشیم؛ بنابراین سؤال مهم من از دولت سیزدهم این است که سهم تلاش دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم چه‌اندازه بوده است؟

این سخنان و القای اینکه اگر دولت روحانی هم سرکار بود، درآمد نفت افزایش یافته بود (!) در حالی است که آقای نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، سال گذشته گفته بود «شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود، اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به‌فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد».


مجموعه این اظهارات، درستی سخنان آقای همتی را رد می‌کند. اما حتی اگر فرض بگیریم سخن او درست است، باید پرسید چگونه است که هر گاه عناصر غربگرا در ایران سر کار می‌آیند قیمت نفت در دنیا سقوط می‌کند، اما وقتی که آن‌ها کنار می‌روند (مثلاً پس از دولت خاتمی یا روحانی)، قیمت نفت سیر صعودی پیدا می‌کند؟!

در واقع، ادعای تنش زدایی یکطرفه به جای منطق تهدید زدایی و رویکرد منفعلانه «بهانه‌زدایی» به جای دیپلماسی فعال و تهاجمی، نوعاً به نفع غرب و ضد منافع اقتصادی ایران عمل کرده است.

۶ میلیارد دلار فرار سرمایه فقط در چند ماه پایانی دولت سابق

روزنامه اعتماد می‌نویسد: براساس گزارش بانک مرکزی از نماگر‌های اقتصادی تابستان، خروج حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه در ۶ ماهه نخست سال جاری یکی از مهم‌ترین داده‌هایی است که در این گزارش می‌توان یافت؛ خروج این میزان سرمایه از کشور در حالی است که در کل سال ۹۹ حدود ۶ میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار از کشور خارج شده بود؛ این امر نشان می‌دهد که با وجود اعلام زمان آغاز به مذاکرات پیرامون احیای برجام در تابستان از سوی برخی مقامات مسئول، کشور از نظر سیاسی و اقتصادی آمادگی جذب یا نگه‌داشت سرمایه‌های دلاری و ریالی را ندارد؛ بنابراین افراد ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را خارج کرده و به سایر کشور‌ها منتقل کنند. البته که نبود آینده روشن و قابل پیش‌بینی از اقتصاد نیز بر این تاثیرات منفی گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از سال ۹۶ تا ۹۸ کل سرمایه‌گذاری ثابت ناخالص روندی نزولی داشته و از ۳۱۷ هزار میلیارد تومان به حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده؛ البته که در سال گذشته تغییر مسیر داده و با ۵ درصد افزایش به ۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسید. اما باز هم نسبت به سال ۹۶ در رقم پایینی قرار دارد. عمده دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در کشور نیز به دلیل بحران‌های ریز و درشت اقتصادی و از همه مهم‌تر تغییرات نرخ دلار است که باعث می‌شود افراد به جای سرمایه‌گذاری در کشور، سرمایه‌های خود را خارج کنند. هرچند این روزنامه حامی دولت سابق تلاش کرده فرار سرمایه از کشور را به موضوع مذاکرات و برجام پیوند بزند، اما علت واقعی را باید در بی‌تدبیری‌های دولت گذشته جست‌وجو کرد.

آیتی: تاریخ مصرف لیدر جریان غربگرا تمام شده است

مهدی آیتی فعال اصلاح‌طلب اظهار داشت: آقای خاتمی حوزه نفوذ دارد و لیدر جریان اصلاحات است و، چون این جریان با چنین نامی از سال ۷۶ با شروع ریاست جمهوری آقای خاتمی مطرح شد صد درصد ایشان لیدر اصلاحات است و همه نیز ایشان را به عنوان اصلاح‌طلبان می‌شناسند. اما بار‌ها ایشان اعلام کرده‌اند که رهبر اصلاح‌طلبان نیستند در اینجا باید از آقای خاتمی پرسید که اگر رهبر اصلاح‌طلبان نیستید، پس چرا بیانیه می‌دهید و برای احزاب و شخصیت‌ها نامه می‌نویسید و در کنگره احزاب اصلاح‌طلب سخنرانی می‌کنید. چرا جلسات موسسه باران را دارید؟

آیتی افزود: تمام احزاب و شخصیت‌های سیاسی تاریخ مصرف دارند؛ یک تولد و یک غروب و پایان دارند. آقای خاتمی نیز مثل دیگر سیاست‌مداران دنیا هستند... اگر کسی فکر کند حزبی چندین سال می‌تواند بماند و مدیریت یک جریان را داشته باشد، اشتباه است. جوان‌ها و نسل‌های جدید به میدان می‌آیند که پیام‌ها و اندیشه‌های نو دارند در نتیجه کسانی که کارکردشان به پایان می‌رسد بازنشسته سیاسی می‌شوند آقای خاتمی باید اعلام بازنشستگی سیاسی کند و بگذارند نخبگان و نسل جدید بیایند و یک حزب بزرگ و فراگیر اصلاح‌طلب ایجاد کنند. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم می‌گوید: بازنشستگان سیاسی نیز باید کتاب خاطرات سیاسی بنویسند در دنیا نیز این مسئله مرسوم است و بزرگان سیاسی فقط خاطره سیاسی می‌نویسند، چون ارزش بالایی در هدایت جامعه دارد و تجربیات خود را در کتابی تقدیم نسل‌های آینده می‌کنند. آقای خاتمی بهترین کاری را که می‌تواند انجام دهد نوشتن خاطرات و اعلام بازنشستگی سیاسی است. یادآور می‌شود آخرین بار، خاتمی در انتخابات اخیر از همین ائتلاف جمهور برای شورای شهر تهران حمایت کرد که با بی‌اعتنایی گسترده مردم مواجه شد.

ارسال نظرات